För att nå fram med ett budskap är ofta bilden den bästa vägen. I en värld av ”Scrollare”, som har minimalt med tid, behövs det bilder och annat visuellt Content- bilder, grafik och videor som fångar ögat. Det är också viktigt att bilden och texten samspelar för att skapa en förståelse hos mottagaren. Fotografier påverkar din besökares känslor, glädje, igenkännande, förståelse, insikt och köplust. Känslan i din hemsida sätter du med bilderna.
Företagsfoto
Ringshyttans behandlingshem för unga kvinnor utanför Nora byggde sin webbsida under våren 2016 och kompletterade med bilder något senare. Dianor i Nora behöver visa upp sin högt utvecklade maskinpark för att visa att dom kan göra legoarbeten. Vad behöver du visa?
1000 bilder i din webbshop
Slösa med bilder i din webbshop. Bilder är viktiga när vi inte kan känna på varan. Visa varan i alla möjliga vinklar och i alla tillgängliga färger och former. Visa också bilder på produkten i olika sammanhang. Det är bäst om man anpassar sina bilder för webben, så att de presenteras på bästa sätt för besökarna. Vi hjälper dig att optimera och vässa dina fotografier innan du publicerar dem. Detta gör att de ”hoppar ut” på ett bättre sätt. Trista färger, oskärpa och små störande objekt i bilden går att fixa med Photoshop. Tänk på att dåliga bilder och/eller dåligt ljus förmedlar dålig kvalitet i en nätbutik. Bilden blir viktigare när kunden inte kan känna på produkten. Webbilder bör ha tre egenskaper:
- de ska visas i lagom storlek på skärmen
- färgerna ska vara korrekt återgivna
- de ska laddas snabbt
Tips om du föredrar att ta bilderna själv
- Håll kameran stilla
- Se till att det finns ljus. (Ordet fotografera kommer från grekiskans fos= ljus, och grafein=skriva med andra ord ”Måla med ljus”)
- Om bilden ska vara liten är det bra att inte ha med för många detaljer
- Håll bakgrunden enkel
- Fotografera alla bilder med samma känsla. Det ska kännas att bilderna hänger ihop i din webbsida
- Om det bara finns lite ljus, växla mellan blixtbilder och bilder tagna med högre ISO ex. 400 eller 800
- Tänk på vad du vill berätta och ha det i åtanke under hela tiden när du fotograferar
- Fotografera många tagningar på samma motiv, någon av bilderna blir bra
- Tänk på kompositionen redan i kameran.
- Variera utsnittet. Ta motivet från olika vinklar, uppifrån, nerifrån etc. Utvärdera bilderna och välj det utsnitt som gör sig bäst på din webbsida.
- Tillför bilden något? en fråga som är bra att ställa. Vad vill du berätta? Fokusera på det du vi vill säga. Vad behöver du visa upp? kontakta mig.